Michael Giacchino wist al snel hoe zijn Batman thema moest klinken, en dat klinkt door in de gehele, epische score.
De film
Het jaar van verkiezingen in Gotham City. Hooggeplaatste officials als burgermeesterkandidaten één voor één omgebracht door een mysterieus figuur dat bij elk van hen een raadsel achterlaat, geadresseerd aan The Batman. Het wordt vervolgens Batmans missie om te achterhalen wie deze schurk is. The Batman is een nieuwe versie van het iconische personage, een versie die we nog niet eerder gezien hebben en wellicht het dichtst in de buurt komt bij de comics dan al zijn voorgangers. Gotham is een monsterlijk grote, rauwe en corrupte stad. Bruce Wayne bevindt zich in zijn tweede jaar als Batman en dat komt niet zonder tol. Gaandeweg komt Bruce Wayne erachter wat het écht betekent om The Batman te zijn.
De muziek
Als Matt Reeves de regisseur is, kan er maar één iemand de componist zijn; Michael Giacchino. Nog voor de opnames begonnen had Giacchino het Batman thema al geschreven, wat vervolgens in alle teasers en trailers te horen was. Gevolgd door de thema’s van The Riddler en Catwoman welke als single werden uitgebracht. Het thema van The Riddler is een afgeleide van Ave Maria, ook te horen in de film. Het thema van Catwoman is speels en slinks, zoals het hoort bij een kat. Maar het thema dat huizenhoog boven het maaiveld uitsteekt is dat van The Batman, dat net als Bruce Wayne twee gezichten heeft. Een donkere, rauwe kant en een melodieuze en heroïsche kant. Giacchino levert een puik stuk werk af, en combineert het gotische en rauwe van de Batman wereld moeiteloos in een maar liefst 2 uur durende score.