5
Hans Zimmer – Dune
Hans Zimmer zei zijn vaste maatje Christopher Nolan af om aan Dune met Denis Villeneuve te kunnen werken, en dat is te horen!
Dune is de nieuwe film van de regisseur Denis Villeneuve, bekend van o.a. Arrival, Sicario en Blade Runner 2049. Een regisseur waar Zimmer dolgraag mee wilde werken, en ook nog eens een film waar hij dolgraag aan wilde werken als groot fan van de gelijknamige roman. Zimmer zegde zelfs zijn vaste samenwerking met Christopher Nolan af (voor Tenet) om aan Dune te kunnen werken. En de passie is terug te horen in de score. Eerder bracht de studio het ‘Dune Sketchbook’ album uit, iets wat niet onbekend is voor Zimmer fans. Ook voor X-Men: Dark Phoenix is een schets album uitgebracht, en ook op het score album van Man Of Steel is een 24 minuten durende schets van Zimmer te horen.
De score beweegt zich voort op veel drums en vocalen, en is bij vlagen zeer experimenteel en minimalistisch. En dat terwijl Zimmer vaak verweten wordt té bombastisch te zijn en de film te overrompelen qua geluid. Geen zorgen, ook dat geluid is nog steeds te horen in de score. Maar de vele lagen, thema’s en geweldige drumpartijen zorgen voor een unieke score van Hollywood’s meest gevraagde en wellicht bekendste filmcomponist.
4
Christophe Beck – WandaVision
WandaVision is een fantastische eerste Marvel Original serie. De setting is briljant, elke aflevering is een sitcom uit een eerder decennium, van de 50’s tot de 00’s. De productie van de serie doet niet onder voor de Marvel films, en de uiteindelijke clou is al even Marvel-waardig. Evenals de muziek…
De muziek bestaat voor WandaVision uit twee delen: Original Score en Original Songs. De score komt van de hand van Christophe Beck, die eerder de muziek schreef voor de Ant-Man films in de MCU. Waar hij daar liet horen spionage muziek tot in de puntjes te beheersen, laat hij voor WandaVision een traditioneler Marvel geluid horen. Groots, meeslepend, melodieus maar ook warm en intiem. De songs komen van Kristen Anderson-Lopez en Robert Lopez, zij schrijven de verschillende theme songs voor alle sitcom afleveringen. Het duo, bekend van o.a. Frozen, levert eveneens topwerk af en weet de thema’s van de decennia perfect te vatten in hun liedjes.
Als WandaVision de voorbode is van alle Marvel Originals, ben ik nu nóg enthousiaster geworden. Na WandaVision volgen Falcon And The Winter Soldier, Loki, Hawkeye, What If, Ms. Marvel, Moon-Knight en nog vele anderen.
3
Hans Zimmer – No Time To Die
No Time To Die is de eerste Bond film voor Hans Zimmer, waarmee een lang gekoesterde wens van hem in vervulling gaat. Zimmer leeft zich dan ook volledig uit in de muziek. Van de aloude Bond thema’s, tot het heerlijke bombastische geluid van Zimmer zelf. Het is allemaal te horen in de score van Zimmer. Daarnaast heeft Zimmer veelvuldig gebruik gemaakt van de melodie uit het themanummer van Billie Eilish, waar Zimmer aan mee heeft geschreven. Het zorgt voor een passend afscheid van Daniel Craig als Bond, en een mooi debuut voor Zimmer. Met Final Ascent als absolute hoogtepunt.
2
Henry Jackman – The Comedown
The Comedown is een Apple TV+ film van de Russo Brothers, met Tom Holland in de hoofdrol. Een reünie na hun Avengers avonturen dus. De film lijkt echter in niks op het MCU geweld van weleer, maar is een ingetogen verhaal over een soldaat die met zijn PTSS om moet gaan en vervalt in drugs gebruik.
Het is voor de Russo Brothers ook een hereniging met Henry Jackman, na eerder de Captain America films The Winter Soldier en Civil War al samen gemaakt te hebben. Jackman laat op verbluffende wijze horen hoe PTSS zou moeten klinken. Met name het thema nummer ‘The Comedown’ van ruim 9 minuten neemt je mee op reis. Eigenlijk gewoon niet teveel woorden aan vuil maken en vooral luisteren…
1
Junkie XL – Zack Snyder’s Justice League
Daar is ‘ie dan, mijn persoonlijke nummer 1 van het jaar 2021.
Justice League moest dé hit worden van 2017, maar het werd helaas dé tegenvaller van het jaar. De superhelden samenkomst van DC was het eindpunt van de zogeheten Snyder Verse, het universum dat regisseur Zack Snyder voor zich zag voor DC Comics.
Hij begon zeer succesvol met Man Of Steel en mocht ook de opvolger Batman v Super: Dawn Of Justice regisseren. En daar begonnen de problemen… bang dat de films té donker waren ten opzichte van zeer succesvolle Marvel films greep de studio in en er werd flink geknipt in de uiteindelijke versie. Het eerste weekend was succesvol maar de recensies waren bar en boos.
Toch mocht Snyder ook de opvolger Justice League starten, nadat de Director’s Cut van BvS wel een succes was onder de fans. Tot veler verdiet pleegt de dochter van Snyder zelfmoord en stapt Snyder uit de film, Joss Whedon volgt hem op. De film flopt uiteindelijk extreem, maar dan komt het nieuws naar buiten dat Snyder’s eigen versie héél anders is dan de bioscoop versie. #ReleaseTheSnyderCut is geboren en 3 jaar later is het nieuws daar, de Snyder Cut gaat uit komen. Afgelopen maart was het eindelijk zo ver…
En wát een film is het geworden. Het maar liefst vier uur durende epos is de ultieme afsluiter van de Snyder Verse. Alle eindjes worden afgerond en de film blijkt helemaal niet zo donker als gedacht door de studio. En dan komen we aan bij de muziek… Tom Holkenborg (Junkie XL) zou altijd de muziek verzorgen, maar werd door Joss Whedon vervangen voor Danny Elfman. Tom mocht nu alsnóg de muziek verzorgen. Het album duurt nog langer dan de film duurt, maar luistert weg als een score van een uurtje. Prachtige thema’s, zowel bekende als nieuwe, en de heerlijke actie zoals we die kennen van Holkenborg. Genieten!
Mijn absolute nummer 1 van dit jaar!