fbpx Skip to main content

Ondanks de nodige lockdowns, zijn veel films dit jaar wel ‘gewoon’ uitgekomen in tegenstelling tot 2020. Of het nou in de bioscoop of via een streaming platform was, 2021 zat vol met parels op het gebied van filmmuziek.

Ik zet mijn persoonlijke Top 10 voor je uiteen. Deel jouw Top 10 in de comments onderaan de pagina!

10

Jeff Russo & Zoë Keating – Oslo

Oslo draait volledig om de bijzondere vredesakkoorden die in 1993 werden getekend in Oslo, tussen Israel en de Palestijnen. De film toont hoe het onwaarschijnlijke Noorse echtpaar Mona Juul & Terje Rød-Larsen de Israëli’s en Palestijnen ervan overtuigde om samen te komen in een historisch landhuis in een Scandinavisch bos om hun geschillen uit te praten onder het genot van traditionele visgerechten en het drinken van overvloedige hoeveelheden drank.

De muziek komt van de hand van Jeff Russo en celliste Zoë Keating, en alleen voor de openingsscène van de film verdienen ze al een lading awards. De openingsscène van de film “Oslo” begint niet in Noorwegen, maar in een ongewoon besneeuwd Midden-Oosten. Beelden van geweld in Israël, Gaza en de Westelijke Jordaanoever worden afgewisseld met beelden van een Europese vrouw die met een om haar nek geknoopte hoofddoek door Gaza zwerft. De onheilspellende soundtrack klinkt steeds harder naarmate het geweld toeneemt, totdat de kijkers de vrouw in een auto van de Verenigde Naties zien die rechtstreeks wordt geraakt door een projectiel, gegooid door een kleine Palestijnse jongen die daarna wordt neergeschoten door een Israëlische soldaat. Mona besluit daarna met haar man dat het tijd is voor actie.

De muziek van Russo en Keating is indringend, prachtig en maakt een diepe indruk op de film.

9

Alexandre Desplat – The French Dispatch

Alexandre Desplat schrijft wederom muziek voor een Wes Anderson film, en net als de film is het weer heerlijk vreemd maar mooi.

The French Dispatch is voor Desplat niet zijn eerste samenwerking met Wes Anderson, na o.a. Isle Of Dogs en The Grand Budapest Hotel, waar hij een Oscar voor won. Wes Anderson films onderscheiden zich als visuele poëzie, het zijn stuk voor stuk plaatjes voor het oog, en bijzondere verhalen waar altijd een konijn uit de hoge hoed komt aan het eind. Zo ook de muziek, want Desplat duikt weer vol in de vreemde instrumenten en melodieën die hij eerder gebruikte bij scores voor Anderson. The French Dispatch bewijst maar weer dat de twee een match made in heaven zijn.

8

Nicholas Britell – Cruella

Nicholas Britell is een meester in thema’s op verschillende wijze terug laten komen in een score. Denk bijvoorbeeld aan zijn score voor de hitserie Succession, waar hij hetzelfde thema als klassiek, jazz en hiphop ten gehore brengt.

Dit jaar schreef hij de muziek voor Cruella. Het verhaal hoe Cruella de Vil de grote slechterik werd die de 101 Dalmatiërs wilde ontvoeren voor hun unieke vacht.

Britell weet wederom op unieke wijze Cruella’s thema in meerdere vormen terug te laten komen, maar waar hij in voorgaande projecten veel hiphop als inspiratie gebruikte is het nu vooral rock dat de klok slaat. Het past perfect bij het rauwe randje dat deze origin story lijkt te hebben, en Britell gooit hoge ogen met zijn score voor Cruella.

7

Jung Jae-Il – Squid Game

Het is dé hitserie van 2021; Squid Game. Het bizarre verhaal over kinderspelletjes met een lugubere afloop kreeg muziek van Parasite componist Jung Jae-Il.

Jung Jae-Il, bekend van de Oscar winnende film Parasite, scoort nu zijn tweede grote hit. Waar de serie eerst begint als een bizar verhaal, slaat het snel om naar een verhaal vol gevoel waarbij je ontzettend veel geeft om de overlevingskansen van alle deelnemers. Dat gevoel is terug te horen in de score, dat begint vol vreemde geluiden en eindigt vol harmonie en warmte. De artiest 23 draagt ook bij aan de score, die de bad guys voorziet van heerlijk vreemde klanken. Het geheel levert een score op die met even veel spanning weg luistert als de serie zelf.

6

Ramin Djawadi – Eternals

Ramin Djawadi laat met Eternals een nieuw geluid horen in de MCU. Hij vervangt het grote bombastische geweld voor een intieme score, waarbij de grootsheid te horen is in de vorm van een kerkorgel. Hij speelt daarmee in op de plek van Eternals in de MCU, want Eternals is in wezen het scheppingsverhaal volgens de Marvel overlevering. De Eternals zijn al ruim 7000 jaar op aarde en al onze technologische ontwikkelingen komen door hun ingrijpen. Djawadi introduceert daarmee dus een nieuw geluid in de MCU en wat mij betreft mag die ontwikkeling zich doorzetten.

Benieuwd naar de top 5?

Check dan snel de volgende pagina!

Pagina's: 1 2

Leave a Reply